Ο Μυστικός Δείπνος των Σεφ


Εν μέσω πανδημίας και όσο η εξίσωση της επόμενης μέρας της εστίασης παραμένει άλυτη, η ομάδα του «Plan B trends» με την Αθηνά Ματίς επικεφαλής, διοργάνωσε Τον Μυστικό Δείπνο των Σεφ, ένα ακόμη project, με σκοπό να περάσει ένα ηχηρό μήνυμα.

Τα γρανάζια της εστίασης πριν λίγες μέρες ανακοινώθηκε επίσημα ότι θα τεθούν σε λειτουργία στις 3 Μαΐου, ανακοίνωση πολυαναμενόμενη δεδομένου ότι ο κλάδος είχε πλέον αρχίσει να ασφυκτιά από την πολύμηνη παύση. Αρκετό καιρό πριν, η αρχιτέκτονας και trend forecaster Αθηνά Ματίς, διοργάνωσε ένα ιδιότυπο δείπνο, με συνδαιτημόνες 17 σεφ.


Plan B trends: Ένα ζωντανό περιοδικό

Το project Plan B trends είναι μια δημιουργική ιδέα ενός «ζωντανού περιοδικού» με αλληγορικό υπόβαθρο και εικαστικό προφίλ. Ψυχή και εμπνευστής της, η Αθηνά Ματίς, η οποία το 2016 αποφάσισε να εξαργυρώσει την πολυετή εμπειρία της στον Τύπο με τη γέννηση ενός πρωτότυπου concept που στηρίζεται στο τρίπτυχο «αισθητική», «ποιότητα», «περιεχόμενο». Κατά τη διάρκεια των δίωρων θεατράλε εκδηλώσεων με προσεγμένη θεματολογία και παρουσίαση, ξεδιπλώνεται ζωντανά μπροστά στους καλεσμένους η ύλη ενός περιοδικού, προσαρμοσμένη σε μία κεντρική ιδέα. Το φάσμα της θεματολογίας κάθε «στήλης» ευρύ, ανάλογα με το μήνυμα, την βραχυπρόθεσμη ή μακροπρόθεσμη τάση που υπαγορεύει η εποχή, την ιδέα που την πλαισιώνει. Προ πανδημίας, διοργανώνονταν σε μηνιαία βάση, όπως δηλαδή γίνεται και με την έκδοση ενός μηνιαίου περιοδικού, με την απαγόρευση της κυκλοφορίας όμως -και όσα αυτή συνεπάγεται- τα πλάνα της ομάδας πάτησαν προσωρινά το «pause». Το νέο μεταίχμιο στο οποίο βρέθηκε η ομάδα οδήγησε στην μετάβαση των εκδηλώσεων στην ψηφιακή τους εποχή με την βιντεογραφία να μπαίνει στο παιχνίδι και την κινούμενη εικόνα, το μοντάζ, τις σεκάνς και την σκηνοθεσία να δίνουν άλλη διάσταση στο ήδη εναλλακτικό project. Στην φαρέτρα τους, πανσπερμία καλεσμένων του καλλιτεχνικού -και όχι μόνο- κόσμου, από φωτογράφους, ηθοποιούς και make-up artists μέχρι εικαστικούς και σεφ. Τα μηνύματα που περνούν μέσω των projects έχουν διάφορες διαστάσεις, από τη δύναμη της γυναικείας δραστηριότητας μετά τα 50, την βιωσιμότητα σε όλες τις εκφάνσεις της, την καθημερινότητα στην ψηφιακή εποχή. Προ διετίας, η θεματική του Μυστικού Δείπνου έντυσε μία ακόμα ζωντανή εκδήλωση φιλοξενώντας μια κάστα 13 συνολικά αντρών από διάφορους επαγγελματικούς χώρους, στους οποίους προσφέρθηκε κρασί και ψωμί. Κάτι αντίστοιχο είχαν σκοπό να επαναλάβουν με γυναικείες παρουσίες ωστόσο στην πορεία, οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει η εστίαση λόγω της πανδημίας έφεραν στο φως μια διαφορετική εκδοχή του project που περιλάμβανε αποκλειστικά σεφ.

Ο Μυστικός Δείπνος των Σεφ: Σημειολογία, τάσεις και ένα ηχηρό μήνυμα

Σε ένα συμβολικό χώρο, για τα Ρlan B Τrends events, στην Κολοκοτρώνη, το ex Booze Cooperativa (ΚΟΤΕΣ), με όλα τα μέτρα ασφαλείας και τη σχετική άδεια από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας οι Γρηγόρης Χέλμης, Θάνος Στασινός, Μιχάλης Μάρθας, Μίλτος Αρμένης, Θανάσης Τσαγκλιώτης, Βασίλης Καφαλούκος, Στέφανος Στεφανίδης, Ιάκωβος Απέργης, Νίκος Καραθάνος, Μιχάλης Ζάχαρης, Μιχάλης Ντουνέτας, Άγγελος Λάντος, Γιώργος Στυλιανουδάκης, Νίκος Μαγγανάς, Άκης Σκλήρας, Μυρσίνη Λαμπράκη και ο Σταμάτης Τσίλιας ονόμασαν τη συγκέντρωση αυτή «Μυστικό Δείπνο» και προτίμησαν απλά με τη λιτή σιωπή τους να «φωνάξουν» για την κλειστή εστίαση και τα οριζόντια μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας. Όπως είπαν και ίδιοι «παρόλο που η εστίαση είναι η κουλτούρα μας και ένα από τα μέσα για να αναδειχθεί η εικόνα της χώρας και στο εξωτερικό και στις τουριστικές αγορές, παραμένει οριζόντια κλειστή για ένα παράλογα μεγάλο χρονικό διάστημα καταδικάζοντας σε μαρασμό ένα δυναμικό κομμάτι της αγοράς».

«Η εστίαση έχει πληγεί αναίτια σε τόσο μεγάλο βαθμό, και προσωπικά θεωρώ ότι θα μπορούσε να βρεθεί μια δικλείδα ώστε ενδεχομένως κάποιοι συγκεκριμένοι χώροι εστίασης να μπορούσαν να λειτουργήσουν ελεγχόμενα. Παρατηρώντας λοιπόν την εξέλιξη της επικαιρότητας θελήσαμε μέσω της Plan B trends να δημιουργήσουμε μια δήλωση-μανιφέστο κάποιων εκπροσώπων της εστίασης αποτελώντας ένα δίαυλο επικοινωνίας, μια φωνή εν μέσω πανδημίας αφού όλο αυτό το διάστημα δεν βγήκαν στους δρόμους με πανό, δεν διαδήλωσαν, αλλά περίμεναν στωικά την επίσημη ανακοίνωση για την επανεκκίνηση του χώρου. Εκτιμώ βαθιά τους μάγειρες, πιστεύω ότι το επάγγελμά τους είναι όχι μόνο τεχνική αλλά και τέχνη, γι’ αυτό και αποφασίσαμε αυτός ο Μυστικός Δείπνος να είναι ο δικός τους. Θέλαμε να είναι ένα αφιέρωμα στην εστίαση που τόσα υπέφερε την τελευταία χρονιά. Ένα statement και τα statements γίνονται μόνο από τους καλύτερους.


Το project Plan B trends είναι μια δημιουργική ιδέα ενός «ζωντανού περιοδικού» με αλληγορικό υπόβαθρο και εικαστικό προφίλ

Αυτή τη φορά λοιπόν, είχαμε όχι 13 αλλά 17 καλεσμένους και δεν προσφέραμε μόνο ψωμί και κρασί αλλά επεκταθήκαμε σε ένα εδεσματολόγιο που επίσης περνούσε κάποια μηνύματα αναφορικά με τις τρέχουσες ή επερχόμενες γαστρονομικές τάσεις. Στο τραπέζι δώσαμε βήμα σε ποιοτικά προϊόντα που έχουν concept και ιστορία. Προσφέραμε στους καλεσμένους μας ένα στιβαρό κρασί, ένα ιδιαίτερο ψωμί που συνδύασαν με ένα έξτρα παρθένο ελαιόλαδο πλούσιο σε πολυφαινόλες ή μια μαρμελάδα ξυδιού με φρούτα. Στο τραπέζι υπήρχαν στοιχεία της νηστείας όπως τα όσπρια, τα οποία σερβίραμε ωμά σε αναγεννησιακούς δίσκους. Η ουσία ήταν το γεγονός ότι συγκεντρώθηκαν όλοι μαζί σε ένα τραπέζι, συζήτησαν για το μέλλον της εστίασης και στο τέλος γυρίσαμε ένα μικρού μήκους video όπου απάντησαν στο ερώτημα “τι είναι για εσάς η εστίαση;”. Υπό άλλες συνθήκες θα φιλοξενούσαμε ακόμα περισσότερους αξιόλογους επαγγελματίες αλλά δυστυχώς τα δεδομένα δεν το επέτρεψαν», επισημαίνει η κα Ματίς που ανέλαβε και ρόλο οικοδέσποινας. Αν και, όπως η ίδια αναφέρει στην κουβέντα μας, είναι χαμηλών τόνων, προσπαθεί να υποστηρίξει την ιδέα εξ’ ολοκλήρου με εξαντρίκ ενδύσεις, σερβίρισμα των καλεσμένων και ρόλους που συμπληρώνουν το κάθε project-υπερπαραγωγή. Εν προκειμένω, στην εστίαση θα πρέπει να αντιστοιχεί, όπως λέει, κάτι λαμπερό και όχι μίζερο. «Και στην εστίαση και στα προϊόντα που παρουσιάσαμε αντιστοιχεί ένα λαμπρό πνεύμα, μία ουσιαστική φιλοσοφία, δεν πρέπει -και δεν μας αρέσει- να τα αντιμετωπίζουμε μίζερα. Όσο για την ενδυματολογική μου επιλογή, ακροβατούσε ανάμεσα σε Βυζάντιο και μπαρόκ, εποχές πολυτέλειας και μυστικισμού εντυπωσιάζοντας αλλά και εξυψώνοντας παράλληλα τον άνθρωπο μέσα από τα πάθη και τα συναισθήματά του. Όλα γίνονται βάσει λεπτομερούς σκεπτικού.

»Ο Μυστικός Δείπνος φέτος εστίαζε ουσιαστικά και σε τάσεις όπως η επιστροφή στην διατροφική αυθεντικότητα, την αποδόμηση της περιπλοκότητας, την επανατοποθέτηση “αρχέγονων” στοιχείων στο τραπέζι. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η διατροφή της νηστείας που τείνει να γίνει κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Πόσοι αφαιρούν ή ελαττώνουν την κατανάλωση κρέατος δίνοντας βήμα στα όσπρια; Πολλοί.


Όπως επίσης και το ψωμί που προσφέραμε ήταν από ένα αρτοποιείο που ζυμώνει αυτά που θα χαρακτηρίζαμε ως “αρχέγονα” ψωμιά, με κάρδαμο ή με χαρούπι. Το ξύδι δεν ήταν με χρωστικές και πρόσθετα και περιείχε ολόκληρα κομμάτια φρούτων. Επίσης, όλα τα προϊόντα εκτός του ότι ήταν εξαιρετικής ποιότητας, είχαν προσεγμένη συσκευασία με εικαστικά στοιχεία, κάτι στο οποίο οι επιχειρήσεις εστιάζουν σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Οι δε νέα γενιά παραγωγών –όπως των ελαιόλαδων που επιλέξαμε- είναι συχνά μέλη οικογενειακής επιχείρησης στην οποία μεταπηδούν έχοντας εντελώς διαφορετικό υπόβαθρο. Ακόμα, στη διακόσμηση χρησιμοποιήσαμε και αυγά, κίνηση με σημειολογική ερμηνεία, αυτή του εμβρυονισμού. Τώρα, που νέκρωσαν τα πάντα, αυτό που καλούμαστε να κάνουμε είναι να ξεκινήσουμε από το μηδέν. Όταν ανοίξουν ξανά όλα, τίποτα δεν θα είναι ίδιο. Πρέπει όλα να επαναπροσδιοριστούν, από τη διατροφή μέχρι τις συγκεντρώσεις της παρέας -όπως αυτή της παρέας των σεφ- που θα έχουν πολύ μεγαλύτερη σημασία, αφού θα έχουμε εκτιμήσει την αξία τους», λέει η κα Ματίς ολοκληρώνοντας.